יום חמישי, 25 אפריל 2024, 10:20  הפוך לדף הבית   הוסף למעודפים   שלח לחבר   RSS 

חשיבות הרנדורי באימוני אומנויות לחימה

רנדורי או קומיטה בין שני קראטקה (תלמידי קראטה) בדוג'ו מסורתי ביפן


מאת: צוות חגורה שחורה
פורסם: 14/5/2010
רנדורי הוא ביטוי יפני המתאר קרב אימון חופשי באומנויות לחימה שונות כנגד יריב אחד או יותר.  פירוש הביטוי הוא "לקחת או להחזיק בכאוס" או "להאחז בחופש", שניתן לפרש זאת כאימון בקרב ללא המגבלות והמבנה של הקאטה.  מאמר זה יעסוק בחשיבות הקרב החופשי והשימוש שנעשה בו בתיאוריית הקאטה לפרקטיקה של יישום התנועות בקאטה במצבי אמת בקרב.

הביטוי המפורש לרנדורי תלוי באומנות הלחימה שבה הוא מיושם.  למשל בג'ודו, ג'וג'יטסו, אייקידו, ואומנויות לחימה אחרות פירוש הרנדורי הוא יישום הקאטות נגד יריב אחד או יותר בצורה חופשית וללא סדר התקפות והגנות מוסכם בין הצדדים.  כמו כן, בשיטות שונות של אייקידו למשל, רנדורי פירושו גם התקפות של כמה יריבים בו זמנית כנגד אדם אחד ברצף של התקפות של אחד על אחד או כמה יחד.  ברנדורי באייקידו שלא כמו בקרבות חופשיים של אומנויות לחימה אחרות, על התוקף אסור להתנגד או לחסום את הגנות או התקפות הנגד של היריב.  באומנויות לחימה שונות כגון בקראטה משתמשים במונח רנדורי לאימון חופשי של קרבות בין מתאמנים אך גם משתמשים במונח "קומיטה" כאשר מדובר לפעמים בקרבות עם פן תחרותי יותר.  נינג'יטסו היא עוד אומנות לחימה שבה מתאמנים עם המונח רנדורי כנגד יריב אחד או יותר לצורך הפרקטיקה של טכניקות ההגנה או ההתקפה שנילמדו מהקאטות השונות.

חשיבות הרנדורי, הקרב החופשי, באימונים היא מכרעת.  הרנדורי כפי שכתבתי מעל הוא יישום התיאוריה הנלמדת אך היא גם אימון עצמי של התלמיד באיך להתמודד עם פחד, אי ודאות, הסיכוי להיפגע, וגם היכולת לפגוע באחר.  בכל אומנות לחימה יש מאות אם לא אלפי טכניקות של הגנה והתקפה אך על התלמיד לזכור באופן אינסטינקטיבי רק אחוז קטן מהן או ווריאציות שלהן בכדי לדעת איך להגן על עצמו מהמצבים השכיחים ביותר ברחובות האלימים של ימינו.  יש לא מעט קאטות שנלמדות בדוג'ואים השונים כנגד התקפות של חרבות, חניתות, לוחמים עטורי שיריון ועוד שהאפליקציות שלהן בעולם המודרני לא רלוונטיות והן נילמדות אך ורק בכדי לשמר את המסורת ובכדי שטכניקות עתיקות אלו לא יעלמו בערפילי ההיסטוריה.  טכניקות כנגד אגרופים, בעיטות, חניקות, הפלות לקרקע ולחימה כאשר כבר הפילו אותנו לקרקע, וטכניקות כנגד סכינים ומקלות הן לפי דעתי מה שכל תלמיד אומנויות לחימה חייב לדעת באופן אינסטינקטיבי לפחות 3-4 טכניקות כנגד כל מצב כזה.  לימודי הקאטות מהוות את הבסיס: איך בדיוק ולאן בדיוק לזוז, איך להפנות את הגוף, איפה בדיוק לתפוס את יד היריב למשל, איפה בדיוק לפגוע בו עם אגרוף או בעיטה, איך לשמור מרחק וטווח, תיזמון, כל אלו ועוד נילמוד בקאטות שלב אחר שלב, תנועה אחר תנועה, מאות ואולי אלפי פעמים במהלך השנים עד שהם ניטמעים בגוף באופן כזה שהגוף באופן אינסטינקטיבי זוכר מה לעשות, איך לעמוד, ואיך לזוז בסיטואציה מסויימת.  

הרנדורי הוא מה שמחבר את כל אלה יחד.  בתירגול חופשי בין בני הזוג כאשר כל אחד מתקיף מתי שנראה לו נכון והשני מגן ותוקף חזרה, אז הלמידה של הטכניקות מגיעה לרמה שבה התלמיד מבצע את התנועות בזמן אמת, במצב שבו הוא יכול להחליט בעצמו עם איזו טכניקה הוא יגן ובאיזה טכניקה או טכניקות הוא יתקוף על מנת לנטרל את היריב בצורה כזו או אחרת.  כאשר יריב מתקיף באגרוף למשל, למותקף, לפי ניסיונו, יש מאגר טכניקות מגוון במוחו שבהם הוא יכול להחליט להשתמש בשבריר שנייה.  האם הוא יתפוס את יד יריבו ויכניע אותו בעזרת בריח או הפלה? האם יסיט אותה ויבצע אגרוף או בעיטה משלו? האם פשוט יזוז אחורה על מנת להגדיל את הטווח? כל אלו ועוד הינם חישובים שככל שאחד (או אחת) מתאמן יותר זמן באומנויות לחימה, שליפת הטכניקה מהירה יותר ומבוצעת בדייקנות רבה יותר.  מלבד זאת, הרנדורי גם מאמן אותנו איך לנשום במצבי לחץ שבהם מישהו בא לתקוף אותנו, איך לייצב את המחשבה, איך לגבור על הפחד, ואיך להביא את עצמנו לפגוע בזה שבה לפגוע בנו.  יש לא מעט מקרים שבהם גם המנוסים שבתלמידים, בזמן אמת, ברחוב, ללא מיזרן וללא סנסאי שיפסיק את הקרב, פשוט קפאו והביאו את עצמם למצב מאוד מסוכן שבו הם ניפגעו כתוצאה מאי יכולת לפעול לנוכח העובדה שמדובר במצב אמת של פגיעה אמיתית על-ידי תוקף אמיתי.  מקרים כאלה גם קורים בקרב בצבא.  מפקדים מנוסים שקפאו כאשר היו צריכים לתקוף או כאשר ניתקלו במארב וכל מה שהם למדו ולימדו את חייליהם פשוט לא היה בנמצא בשניות הקריטיות שבהם היה צריך ליישם אותם.  לכן יש צד פסיכולוגי שהוא משמעותי ברנדורי וככל שמאמנים את הגוף ואת הנפש כך הסיכוי לעשות את הדבר הנכון גבוה יותר.  

הרנדורי גם מלמד אותנו איך להתמודד מול יריבים בגדלים שונים ולכן מאוד חשוב לגוון ביריבים בדוגו'.  שיעור אחד להילחם עם מישהו שגדול מאיתנו, שיעור אחר עם קטן מאיתנו, ושיעור אחר עם מישהו באותו גודל.  כל אדם עם מבנה גוף שונה מתנהג אחרת וגם הטכניקות שמבצעים עליו ישתנו ואולי חלקם כלל לא ישפיעו או ישפיעו בצורה אפקטיבית פחות.  למשל, לא תמיד קל להפיל או לבצע בריח על אדם שגדול מאיתנו, לפעמים עדיף לפגוע בנקודות התורפה שלו ולשמור טווח.  אדם שקטן מאיתנו אולי קל יותר להפיל אך הוא עלול להיות זריז מאיתנו.  יש המון חישובים קטנים כאלה שרק במהלך הזמן והאימונים יכול תמיד אומנויות לחימה לדעת ולבצע על האדם הנכון.

רנדורי כנגד מספר תוקפים מלמד איך לשלב תנועה והתקפה בצורה כזו שנהיה מוכנים לכך שמספר יריבים, כל אחד לחוד או כולם יחדיו, יבואו לתקוף אותנו, להגן ולתקוף חזרה, ולחזור למצב של היכון שוב פעם.  תרגול רנדורי מעין זה מתורגל לרוב באייקידו ובאומנויות לחימה אחרות ואפשר לייחס זאת לתרבות החרב שממנה צמחה.  קרבות בין סמוראים או לוחמים אחרים עם חרבות שלרוב נילחמו אחד בשני בקבוצות או צוותים, פיתחו טכניקות שבהן היה צורך בחיסולו או ניטרולו של התוקף היחיד במהירות ויעילות ולהיות מוכן להבא.  כיום, חרבות נעלמו מחיי היום יום שלנו, אבל לא מין הנמנע שיתקפו אותנו מספר תוקפים בו זמנית בסכינים ובמקלות והתנועות שנלמדו כנגד חרב לא כל כך שונות כנגד כלי נשק הנפוצים בימינו.



אחד מהדברים החשובים ביותר לדעתי ברנדורי, הקרב החופשי, הוא ללמוד ולהתאמן על היכולת לפגוע באחר בזמן אמת כשצריך.  במהלך האימונים כמובן שאף אחד לא יתן לשני אגרוף או בעיטה במלוא העוצמה, ואלה שעושים זאת בכוונה קרוב לוודאי שמקומם לא באומנויות לחימה.  כמו כן במהלך האימונים, המוח יודע "שמשחקים בכאילו" ולכן המתאמנים מרשים לעצמם להיפגע או לתקוף בצורות שלא היו עושים קרוב לוודאי בסיטואציה אמיתית כגון בריחים מסובכים, בעיטות גבוהות או בעיטות בקפיצה למשל.  יתרה מכך, למתאמנים רבים יש בעיה פסיכולוגית לדמיין את עצמם באמת נותנים למישהו אגרוף בפנים ושוברים ליריב את האף, או לבצע בריח שבאמת ישבור למישהו את הזרוע.  כמו חייל, שמאמנים אותו לירות על מנת להרוג או לזרוק רימון על מנת לפוצץ אפילו מספר חיילי אוייב, כך גם על המתאמן באומנויות לחימה להתאמן בצורה כזו שהפחד מלעשות למישהו שתוקף אותנו נזק כשצריך לא יהיה שם.  על הפחד הזה, בין אם בצבא ובין אם במסגרת חוג אומנויות לחימה, יש להתגבר תוך כדי תרגול רנדורי בצורה רצינית ולפעמים תוך כדי לבישה של מיגון מלא כפי שעושים באימוני קרב מגע ביחידות מובחרות בצבא, בכדי שניתן יהיה להתאמן עם עוצמה מלאה על הטכניקות הנלמדות.

לסיכום, רנדוי הוא חלק משמעותי ובלתי ניפרד מכל אימון אומנויות לחימה המקנה למתאמן תפיסה טובה יותר של החומר הנילמד במהלך השיעור, בעיקר עם ההתמקדות היא על קאטות וטכניקות הגנה והתקפה מסודרות שאינם חלק מקרבות חופשיים.

כניסת משתמש
אימייל
סיסמא
שכחת סיסמא?